sunnuntai 3. marraskuuta 2013

Työn alle, ensimmäinen järkytys

Talvella olin katsellut Hobbyking-sivuston tarjontaa, koska harrastan myös RC-vehkeitä. Sieltä osui silmiini 6kW harjaton moottori, joka oli kooltaan kompakti ja mikä tärkeintä, ERITTÄIN halpa. Vaikka tiedän, että moottori on tarkoitettu leluun, eikä todellakaan mihinkään oikeaan ajoneuvoon, takaraivooni iskostui heti ajatus Turnigy 80-100 moottorin hyödyntämisestä. Ensimmäisenä ajattelin laittavani näitä 2 kpl. Koska moottorin teho ilmoitetaan tietenkin yläkanttiin, tulisi kahdesta moottorista hyvin lähelle kevarin laillinen maksimiteho. Moottori (akseli jo lyhennettynä):



Tässä moottorissa ei ole sensoria, joten moottori ei voi pyöriä kovin hitaasti, eikä täysi vääntö ole saatavissa heti pysähdyksistä lähtien. Ylellisiä (lue kalliita) sähkökonversioita kuin liukuhihnalta tuuppaava, epäluonnolliset energiavarat omaava Harri H. ehdottikin sähkömoottorin sijoittamista bensamoottorin sisälle, kampiakselin tilalle. Näin voisi käyttää bensamoottorin vaihteistoa.
Koska en voi sietää 2-tahti koneen korkeaa pärinää ja öljynkatkua oli selvää, että hankittava mopo olisi nelitahti. No niin, ekan kerran napsahti omaan nilkkaan. Tätä ei todellakaan tullut mietittyä loppuun asti. Nelitahtikoneessa kampikammio on samaa öljytilaa koko muun koneen kanssa. Sähkömoottori tuskin on tarkoitettu öljykylpyyn. Vaihtoehdoksi jäi hankkia 2-tahti kone.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti