sunnuntai 3. marraskuuta 2013

Moottori, osa 2


Sähkömoottorin kiinnitykseen tarvittiin myös korokerengas:



Jäähdytysilma virtaa pois magneeton levyssä olevasta reiästä, joka on starttimoottorin reiän kohdalla. Ajattelin ensin kokeilla pelkästään ajoviimaa jäähdytyksessä, koska en pidä ajatuksesta, että täytyy lisätä puhallin, joka kuitenkin hajoaa heti ja vaatii sähköä pyöriäkseen (lue: huonontaa hyötysuhdetta). On kuitenkin vaikea keksiä tapaa, jolla ajoviima menisi sylinterin reiästä sisälle, mutta vesi ei.
Sorvasin muovista korkit tasapainotusakselin ja öljypumpun reikiin. Vielä muitakin tiivistyksiä tarvii tehdä, esim. magneeton piuhojen reikään täytyy tehdä suorakaiteenmuotoinen tulppa. Siellä lepää:



Hyvin ovat Taiwanin pojjaat kopioineet hondasta ideoita. Esim. näsärin moottorin alempi takakiinnitys sopii suoraan Kymcon moottorinkiinnityshaarukkaan. Etupää paloja jouduin hieman levittämään. Vaihdepolkimen vivusto sopii myös suoraan Hondan vaihdeakselille. Vaihteet toimivat väärin päin, koska näsärissä vaihdepoljin sojottaa taaksepäin. No pikkujuttu, jos ei tuohon opi, niin täytyy sitten joskus muuttaa linkistöä. Ketju on näsärissä eri jaolla, mutta ketjurattaan kiinnitys on sama kuin Hondassa. Vaihdoinkin moottoriin Kymcon ketjurattaan. Kytkimen vaijeri näyttäisi sopivan myös suoraan.
Moottorin kiinnityksiä pitänee ehkä vielä vähän hioa, mutta kone on jo tilapäisesti paikallaan. Perhana kun juuri piti sataa lunta, muuten olisin heittänyt akut selkäreppuun ja mennyt kokeileen ulos, kuinka mopedi syöksähtää ;) Takapyörä pyörii jo:

http://youtu.be/f37pHOLCBNA

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti